ITSPEA nr 12: Kasutatavus isiklike näidete põhjal.

Kes meist poleks kokku puutunud süsteemidega, mis on lihtsad, mugavad, teevad oma töö ära ning ei enamat. Lihtne ja mugav, kas pole? Üha enam on loodud süsteeme, mis oleksid võimelised teostama suurel hulgal tegevusi, jättes samal ajal tahaplaanile tema kõige olulisema, kasutajamugavuse. Seekordses blogipostituses vaatleme üht positiivset ja üht negatiivset kogemust kasutatavusest veebis.

Kuigi nädalaülesanne oli eelkõige rõhuasetusega veebi kasutatavusel, siis negatiivse kogemuse tooksin küll sellega seonduvalt, kuid veidi enam riistvaralise ning operatsioonisüsteemilise kogemuse najalt. Näite negatiivsus seisneb peamiselt süsteemide harjumuspärasuses ning ühilduvuses. Mõned kuud tagasi otsustasin, kuna nagunii oli plaanis arvutit vahetada, eksperimenteerida ning proovida isiklikust huvist, silmaringi laiendamise ja uue kogemuse hankimise mõttes Apple'i arvutit. Varasemalt olen ligi 20 aastat kasutanud erinevate tootjate arvuteid - Fujitsu Siemens, Ordi, Samsung, Asus, Acer, HP ning Lenovo, millede kõhus on eranditult jooksnud Windows'i operatsioonisüsteem. Seekordne valik langes Macbook Pro-le.

Noore ja üldises mõttes pigem tehnikahuvilise inimesena tuleb tõele au anda, esimesed emotsioonid panid kukalt kratsima, kas ikka oli hea otsus. Kuna koolitööde ning palgalise töö osas oli koormus tol hetkel laes, polnud eriti aega rahulikult masinat tundma õppida, seetõttu oli üks esimestest tegevustest dual-boot'iga Windows'i operatsioonisüsteemi paigaldamine, et harjumuspärased tegevused saaksid sooritatud lihtsalt ja kiiresti. Ca kuu aega hiljem hakkasin end aktiivsemalt ümber harjutama macOS'ile, mis esiti läks üsna vaevaliselt. Seejärel hakkasid ebamugavusi tekitama üks asi teise järel - 4 Thunderbolt auku on küll kiired ja toredad, aga kuhu ma selle HDMI juhtme torkan? Mis ma selle USB mälupulgaga peale hakkan, kuidas ma oma olemasoleva arvutihiire külge ühendan? Oot - mu endine arvutilaadija sobis nii tööarvutile, dokile kui isiklikule arvutile. Kui nüüd suurendaks tulevikus mälu (oih, see on ju uutel mudelitelt sisuliselt võimatuks tehtud), seejärel avastasin, et Windows'is harjumuspäraselt töötavad süsteemid ei pruugi sugugi toimida "iseenesest" macOS'il jne.

Jah, portide jaoks saab osta doki, laadija on eraldi olemas, ainult Windows'il toimivaid rakendusi saab kasutada läbi dual-booti, kuid suures pildis nõuavad need lahendused kasutajalt lisakulutusi või tegevusi, mida üldjuhul üks keskmine kasutaja sooviks pigem vältida. Kuna tegemist oli isikliku otsusega teadlikult proovida midagi uut ja põnevat, olin küll eelnevalt nende asjadega kursis, kuid ebamugavusi tekitasid need sellegipoolest. Mõned kuud hiljem võin öelda, et olen arvutiga väga rahul ja tegemist on väga mugava ning kasutajasõbraliku masinaga, kuid esmane kasutajamugavus ning õpitavus pigem ei pakatanud lihtsusest ega kasutajasõbralikkusest. Kui toode ise on väga hea, siis Apple'i hinnapoliitika ja kunstliku nõudluse tekitamine (kasvõi seadme riistvaralise upgrade'imise osas) on teema, mis vääriks pikemat kritiseerimist, kuid sellest kunagi hiljem.

Positiivseid kogemusi on palju, kuid seekord vaatame veebipoodide näidet. Meeletu arv inimesi soetab endale kaupa läbi veebis baseeruva poe või turu, olgu selleks Aliexpress, Amazon, Ebay või mõni muu keskkond. Ei pea olema ostujuht, et vajalik toode üles leida, logistik, et toode läbi sobivaima marsruudi minuni jõuaks ega pangatöötaja, et rahalised toimingud tehtud saaks. Eelnevaltkirjeldatud negatiivse näitega seoses oli tarvis soetada dokk, mis kataks võimalikult suure osa portide vajadustest. Eestis paiknevate Apple'i toodete ametlike edasimüüjate juures paraku selliseid kõik-ühes lahendusi ei leidnud. Tihtipeale on dokil olemas 7 erinevas variatsioonis porti, kuid mõni minule vajalik siiski puudu. Ebay's võttis aega ca 15 minutit, et leida enda jaoks sobivad variandid nind veel 5 minutit, et selekteerida nende seast meeldiva värvuse ja kujuga seade ning vormistada tellimus. Ca nädal aega ootamist ja pakk oligi käes. Toote selekteerimine ning tellimuse tegemine oli lihtne ja kiire, ooteaeg (arvestades viirusepuhanguga kaasnevat kullerfirmade meeletut ülekoormust) meeldivalt lühike ning toode ootustele vastav. Lisaks maksin toote eest kohalike edasimüüjatega võrreldes ca 3x vähem. Kokkuvõttes väga meeldiv kogemus.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

ITSPEA nr 1: Ebaõnnestunud IT-lahendused - kolm näidet.

Raamatuarvustus: "The Pragmatic Programmer" - David Thomas, Andrew Hunt.

ITSPEA nr 14: IT-turvariskidest seoses kriisist tuleneva kaugtööga.