ITSPEA nr 9: Tuntud IT-juhtide juhitüübid.

Nagu igas eluvaldkonnas ja sektoris, on ka IT-s nii liidri-, mentori- kui ülemuse tüüpi juhte. Ruumi kokkuhoidmiseks suunan teid juhitüüpidega tutvumiseks siia

Vaadates erinevaid juhitüüpe siis võib välja tuua, et näiteks coach, communicator või change agent tüüpi juhtimist viljeleva inimese omadustest kerkib konkreetne juhitüüp küll enamikes olukordades esile, kuid nii nagu maailm, kohanevad ka inimesed ning teevad otsuseid olukorrast sõltuvalt. Seega ei saa väita, et isik oleks läbinisti ühe juhitüübi esindaja. Samuti ei saa liigitada juhitüüpe heaks ega halvaks, sest erinevates olukordades võib vaja minna erinevaid juhiomadusi. Toome näite kahest juhist, kelle ühine joon on nende meeletult edukas karjäär IT-maailmas. Mis neid aga teineteisest eristab?

SteveJobsBook
Steve Jobs: A Modern Day Inventor
Esimese juhitüübi näitena vaatame Steve Jobsi. 

Selge on see, et Steve Jobsi elukäik ja saavutused olid võimsad. Sellise edulooga inimene peab pakatama energiast ning olema võimeline sütitama nii oma kolleege kui ka alluvaid. Säärase edulooga kaasneb meeletu surve, mille all inimene peab toime tulema. Steve Jobsi alluvad on öelnud, et tegemist oli kohati ülbe suhtumisega inimesega, mida samas ei saa talle pahaks panna. Selleks, et ärimaailmas edukas olla, on vaja konkreetsust, enese- ja sihikindlust. Hea juht oskab ikka õigel hetkel anda präänikut, samas valdab ka piitsakeelt selleks, et õhkkond liialt mugavaks ei muutuks. Pidev areng ja püüdlus parema poole oli kindlasti Steve Jobsi nägemus, kuidas olla IT-äris edukas. Jobsi võiks vast iseloomustada ülemuse tüüpi juhina, omades ka arengumootori juhitüübi omadusi. Tegemist oli "kõva pähkliga", kes sihikindlalt soovis käia ajaga kaasas, olla innovaatiline ja edukas.

Teise näitena vaatame Bill Gates'i juhitüüpi.

Bill gates advice
Bill Gates
Bill Gates'i still erineb märkimisväärselt Steve Jobsi omast. Kui Jobs oli "vana hea karmi käega" juht, siis Gates pigem liider, kelle moodi taheti olla. Eriti jäi silma tema lugupidamine ning austus töötajate suhtes, mis tekitas ettevõttes positiivse õhkkonna. Gates väärtustas Jobsist enam töötajaid ning oli pigem treeneri rollis, kes valis endale tiimi ning kelle käe alt võisid kasvada edukad töötajad. Nagu ajalugu on näidanud, siis olenemata (minu subjektiivne hinnang) veidi pehmemast juhitüübist, ei olnud Gates sugugi kehvem mees. Forbes'i andmetel pigem isegi edukam. Tegelikkuses on loomulikult keeruline ning võib-olla ka ülekohtune hinnata, kumba mehe panus ja edukus oli suurem. Siiski leian, et mõlemat meest võiks vaadelda kui eeskuju, kes kumbki on näidanud, kuidas juhitüübist olenemata võib olla väga edukas.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

ITSPEA nr 1: Ebaõnnestunud IT-lahendused - kolm näidet.

Raamatuarvustus: "The Pragmatic Programmer" - David Thomas, Andrew Hunt.

ITSPEA nr 14: IT-turvariskidest seoses kriisist tuleneva kaugtööga.