ITSPEA nr 8: Kes on IT-proff? Millised on eeldused töötajale Eestis?

Tänapäeva infoühiskonda iseloomustab kiire areng, loominguliste lahenduste eelistamine vanadele ning pidevad muudatused. Võrreldes eelmise sajandi teise poolega on tänapäevane areng kindlasti erinev, mis omakorda nõuab ka erinevaid itimehi, helgeid päid, kes eelkõige veaksid arengut ja viiksid meid tuleviku suunas. Kui 1970. aastatel oli IT-maailm pigem alles sündinud, mingis mõttes lapseeas, siis IT-sektor oli midagi erilist, millega väga paljud ei tegelenud. Siis võis iga meest või naist, kes arvutitega midagi teha oskas, pidada mingis mõttes tegijaks. Tänapäeval on aga IT-sektor globaalselt meeletult suur ning tegemist on valdkonnaga, mis juhib maailmamajanduse arengut. Kui valdkonnas on miljoneid tegijaid, Eestis kümneid tuhandeid, siis tekib küsimus, kes tänapäeva mõistes on IT-maailmas proff?

Mõeldes profi mõistele laiemalt, siis ega ühest vastust sellele küsimusele ole. Küll aga võiks klassifitseerida profiks kedagi, kes oma tegevuse ja teadmistega tugevalt panustab arengusse oma valdkonnas. Ajalooliselt on selliseid näiteid on mitmeid. Kuidas saaks mööda vaadata näiteks Linus Torvaldsist - tema tegevus on jätnud sügava jälje IT-maastikule, mis ei kao sealt iial. Tööandja seisukohast võiks märk profistaatusest olla ka see, keda tööjõuturul "tikutulega" otsitakse. Eestis avalikku töökuulutusi jälgides, on üldjuhul tegemist näiteks tippspetsialistidega kitsas valdkonnas või hoopis mitmekülgsete arendajatega, kelle pagasisse kuuluvad nii kogemus erinevate projektidega, oskus töötada erinevate arendusprogrammidega, hea tiimitöö oskus ning samuti arusaam kliendi väärtustamise vajalikkusest (eelduste list venib üsna pikaks). Samuti on oluline olla kohanemisvõimeline ning õpihimuline, kuna süsteemid uuenevad pidevalt ja täna nõutud proff võib 5 aasta pärast olla iganenud tööjõud. Põhiline märksõna võiks olla, et proff on see, kes suudab oma teadmiste ja oskustega ettevõttele pakkuda selget lisaväärtust ning samal ajal kuuluda valdkonna tipptegijate hulka.

Kui nädalateemaks sissejuhatavas tekstis esitati küsimus, kas eelistada keskpärast, kuid heade kommetega arsti või tipposkustega, kuid räpast, ahistajast arsti, siis sarnasele paralleelile võiks mõelda ka IT-maailmas. Kuigi tiimitöö ja väärtushinnangud (ka oma käitumise, riietumise ja üldise olemuse osas) on olulised, siis IT-maailmas võib vabalt läbi lüüa tegelane, kes füüsiliselt kohal ei viibi, kuid kelle oskused võivad olla hindamatud (keegi ei näegi, kas ta on räpane). Sellegipoolest, ühe profi eelduseks võiks olla ka sotsiaalne kohalviibimine ning oskus inimestega suhestuda. Ei ole oluline kanda kallist käekella või osata 10-t erinevat suhtluskeelt, kuid hindamatu on inimese vaimsed oskused ühiskonnaga suhestumisel. Proff on ikkagi staatus, mis ei peaks kuuluma igaühele. Kui tipposkustega, räpane, ahistajast arst omandaks elementaarsed arusaamad tänapäeva normaalühiskonnast - kuhu ei kuulu räpasus ega ahistamine, siis võiks teda profiks nimetada küll.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

ITSPEA nr 1: Ebaõnnestunud IT-lahendused - kolm näidet.

Raamatuarvustus: "The Pragmatic Programmer" - David Thomas, Andrew Hunt.

ITSPEA nr 14: IT-turvariskidest seoses kriisist tuleneva kaugtööga.